Reklamy VOD denerwują… Raport Wavemaker

Reklamy VOD równają się irytacji widzów. Po raz pierwszy w historii badania VideoTrack od agencji Wavemaker ta właśnie zrównała się z irytacją, którą budzi w nas… reklama telewizyjna! Klienci serwisów subskrypcyjnych kupują abonament przede wszystkim dlatego, że nia ma w nich reklam.  Debiut Disney+ budzi zainteresowanie mnóstwa użytkowników, którzy już płacą za abonament.

Tymczasem, cykliczne badanie agencji Wavemaker pokazuje tym razem, że irytacja i reklamy VOD idą ze sobą w parze. Poziom osiągnął rekord, zrównując się z tym generowanym przez telewizję. A to oznacza, że nie jest dobrze. Ponad 60% widzów internetowych twierdzi, że reklama w VOD winduje go na szczyt listy…

reklamy vod

Co ciekawe, irytacja, jaką budzą reklamy VOD pogłębia się wraz z systematycznym wzrostem clutteru w serwisach VOD. Październikowa analiza pokazała, że poziom zrównał się z telewizyjnym, osiągając ponad 9 minut na godzinę programu. 

reklamy vod

Na nieco dojrzalszy rynek wchodzi Disney+. Wavemaker w związku właśnie z jego debiutem zapytał internetowych widzów o zainteresowanie jego ofertą. Okazuje się, że niewiele ponad 30% byłby propozycją wartą rozważenia. Dla co czwartego z nich z kolei amerykańska cena Disneya w przeliczeniu na złotówki także byłaby akceptowalna – mowa tutaj o 6,99 dolara miesięcznie. 

Co ciekawe, większość badanych biorąc pod uwagę zakup kolejnego serwisu SVOD nie zamierza rezygnować z tych, które dotychczas opłaca.

Reklamy VOD, a Netflix

Według badania Gemius opracowanego przez wirtualnemedia.pl przeglądarkowa wersja Netflixa cieszy się powodzeniem na poziomie blisko 6 mln polskich internautów – w listopadzie. To w efekcie dało ponad 20% zasięgu. Rekordowe wyniki w polskim internecie dają nadzieję na kolejne miesiące.

Globalnie z kolei na koniec września tego roku Netflix zanotował 201,15 mln subskrybentów, czyli o 2,2 mln więcej niż na koniec czerwca. Z kolei kwartalne przychody rokrocznie zwiększyły się z nieco ponad 5 mld do 6,43 mld dolarów, a zysk z 1,28 do 2,22 mld dolarów.

W zestawieniu znajdują się dodatkowo platformy czołowych nadawców telewizyjnych, na przykład TVP VOD. Ten miał 3 mln użytkowników, podczas gdy Ipla – 1,68 mln. 

Na liście znalazł się także HBOGO. Odwiedziło go blisko 3 mln internautów, a który uruchomiono zaledwie w maju tego roku, czy Canalplus – 1,85 mln. Mimo wyników jednak ten pierwszy z kolei w przyszłym roku zostanie zastąpiony HBO MAXem.

W efekcie badań wiemy jedno: wzrost osiągnęły CDA Premium, HBO GO i Canalplus. Wciąż jednak reklamy brużdżą nam w życiu. I może się okazać, że niebawem odwrócimy się od serwisów, w których musimy płacić za… reklamy VOD.

Wavemaker realizował badanie VideoTrack V na próbie 1,5 tys. internautów metodą CAWI.