Niemal połowa podopiecznych korzysta już z płatnego video na żądanie – SVOD. Co ciekawe wśród nich dzieci w wieku 7-12 lat w większości korzystają z internetu na.. własnym smartfonie!
Jednak, ponieważ pandemia przyspieszyła digitalizację gospodarstw domowych, zdaje się – nie ma się czemu dziwić.
Z raportu Dzieci w sieci multiscreen Mediafarm i Zymetrii wynika jasno, że konieczność zdalnej nauki i pracy, a przy tym samo zamknięcie w domach, przyspieszyły trendy dotyczące obecności w internecie. Spędzanie wolnego czasu zajmują przede wszystkim serwisy SVOD. W efekcie video na żądanie nie jest już jedynie domeną wielkomiejskich nastolatków…
Jak się okazuje – Netflix i jego koledzy z branży są oglądanie w co drugim gospodarstwie domowym, w którym znajdują się dzieci w wieku przedszkolnym i szkoły podstawowej sprzed reformy. Czyli 3-12 lat.
Jednak badanie zwraca uwagę nie tylko na sam odsetek gospodarstw domowych – 46%, ale głównie na samo tempo wzrostu rokrocznie. To drugie z kolei wynosi 23 punkty procentowe od wiosny 2019. Co ciekawe, niemal 100% gospodarstw z dziećmi cieszy się już dostępem do internetu. W efekcie to właśnie lockdown spowodował tak skokowy wzrost powszechności usług internetowych i płatnego VOD.
Dodatkowo wśród tych gospodarstw, które korzystają abonamentu SVOD najbardziej popularny jest oczywiście Netflix – 70%. Później w kolejce stoi HBO GO i NC+ GO.
W międzyczasie za dostęp do stricte rodzimych serwisóW VOD płaci znacznie mniej rodziców.

Smartfony pomogą SVOD
Tymczasem, z raport możemy także przekonać się, że od lat to właśnie smartfony są ulubionymi urządzeniami milusińskich. To właśnie tutaj zarówno pokolenie alfa, jak i igrek korzysta z internetu, ogląda video czy gra w gry.
A ponadto, coraz więcej naszych, polskich dzieci posiada przecież już smartfona na własność. W październiku tego roku spośród smartfonów i ich użytkowników w wieku 3-12… Ponad 50% korzystało z internetu właśnie na własnym nośniku.
Zmiany spowodowane przez koronawirus szczególnie wyraźnie widoczne są w polskich gospodarstwach domowych, w których żyją dzieci – dodatkowo dotknięte przymusem zdalnej nauki. W 2020 roku zaobserwowaliśmy skokowy wzrost popularności usług SVOD, powszechności korzystania ze smartfonów oraz SmartTV i jednocześnie spadek penetracji telewizji kablowo-satelitarnej.
Tomasz Bruss, CEO Mediafarm, dla portalu wirtualnemedia.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 13-15 października 2020 techniką wywiadów internetowych na próbie N=563 osób.